8 kwietnia 2022, godz. 18:00

Premiera na kanale YouTube: Polskie Spotkania Kontrabasowe

W programie:

  • Johann Matthias Sperger - Sonata h-moll T36 (opr. na kontrabas i fortepian: Klaus Trumpf)
  • Frank Proto - Nine Variants on Paganini
  • Giovanni Bottesini - Capriccio di Bravura 

 

foto2Marek Romanowski - kontrabas

Zwycięzca IX Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego im. Johanna Matthiasa Spergera (oraz dwóch nagród specjalnych, za najlepszą interpretację sonaty patrona konkursu oraz najlepszą interpretację utworu wirtuozowskiego), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Uberlingen nad Jeziorem Bodeńskim, IX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (oraz nagrody za najlepszą interpretację utworu napisanego na konkurs), Ogólnopolskiego Konkursu Kontrabasowego im. Adama Bronisława Ciechańskiego oraz półfinalista Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium.

Laureat III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym Fundacji Bradetich w Denton, Teksas, Stany Zjednoczone, III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukichen, Niemcy (maj 2015), III Miejsca na V Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. Sergiusza Kusewickiego w Sankt-Petersburgu, Rosja (grudzień 2013), III Miejsca na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. Edouarda Nanny’ego w Capbreton, Francja (sierpień 2011) oraz czołowych nagród na konkursach w Andernach, Amsterdamie, Brnie, Katowicach, Kopenhadze, Lwowie, Łodzi, Mielcu, Warszawie i Wrocławiu

Pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie oraz kontrabasista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Ukończył studia w Katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie  Jana Kotuli otrzymując medal Primus Inter Pares - dla najlepszego absolwenta roku oraz na Uniwersytecie Sztuk w Bernie (Szwajcaria) na kierunku Master of Arts Specialised in Music Performance - Soloist Diploma w klasie Ruslana Lutsyka, które ukończył z wyróżnieniem.

Swoje umiejętności doskonalił na warsztatach oraz kursach muzycznych m.in. w Łańcucie, Głuchołazach, Wrocławiu, Bałoszycach, Brnie (Czechy) i Sion (Szwajcaria), prowadzonych m.in. przez Božo Paradžika, Bogusława Furtoka czy Miloslava Jelinka. Pobierał również lekcje u Dominika Połońskiego, Tomasza Strahla oraz Jadwigi Kaliszewskiej.

Jest pedagogiem kursów w Bałoszycach oraz Nowym Sączu.

Występował jako solista na takich imprezach jak Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Student Art Festival, Festiwal Muzyki Kameralnej „Kontrasty”, Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia) i Letnie Wieczory Muzyczne "Dziekanka" organizowane przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina oraz Światowy Festiwal Kontrabasu we Wrocławiu. W 2014 roku Dokonał polskiego prawykonania utworu Nine Variants on Paganini Franka Proto w wersji orkiestrowej wraz z Filharmonią Śląską pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. Występował z towarzyszeniem takich orkiestr jak Münchenner Kammerorchester, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Brandenburgisches Staatorchester Frankfurt, Orquestra Filharmonica de Navarra, Sinfonieorchester Biel-Solothurn, Filharmonia Zabrzańska czy Orkiestra Smyczkowa NOSPR.

Koncertuje zarówno w kraju jak i za granicą. 

Współpracował m. in. z Royal Concertgebouw Orchestra, Berner Symphonieorchester, Mannheimer Philharmoniker, Orkiestrą Sinfonia Varsofia, Sinfoniettą Cracovią, AUKSO Orkiestrą Kameralną miasta Tychy czy Orkiestrą Muzyki Nowej.

Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Akademii Muzycznej w Katowicach i Krakowie oraz laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki, natomiast w 2021 ukazała się jego debiutancka płyta „Contemporaty Sonatas for Double Bass & Piano” nagrana wraz z pianistką Hanną Holeksą, zawierająca kompozycje Sofiji Gubajduliny, Lowella Liebermanna oraz Franka Proto.

 

foto2Hanna Holeksa - fortepian

Hanna Holeksa naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 7 lat w Zakopanem pod kierunkiem Elżbiety Wierzbickiej. W kolejnych latach kontynuowała edukację w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bytomiu, ukończyła z wyróżnieniem studia w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, oraz kameralistyki prof. Reginy Strokosz – Michalak, a także studiowała w Hochschule der Kunste Bern pod kierunkiem prof. Tomasza Herbuta.

Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. M. Magina w Paryżu, I nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Liszta we Wrocławiu, nagrody Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, czołowych lokat czterech rokrocznych edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Stypendia Artystyczne im. F. Chopina w Warszawie, I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Fundacji Yamaha w Gdańsku. Podczas I edycji Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie wraz z fagocistą Dawidem Smykowskim otrzymała II nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. W roku 2003 otrzymała I nagrodę na międzynarodowym konkursie instrumentalnym Odd-Fellows Musikpreis w Bernie, a rok później wygrała RAHN Musikpreis w Zurichu. Pokłosiem tego ostatniego był debiut artystki w Tonhalle w Zurichu.

Wraz z pianistą Patrizio Mazzola i Schweizer Kammerorchester pod dyrekcją Kaspara Zehndera nagrała Koncert na 2 fortepiany KV 242 W.A.Mozarta i Karnawał Zwierząt C. Saint – Saënsa. Dyskografia artystki obejmuje również płyty m. in. z sonatami na skrzypce i fortepian E.Elgara, R.Straussa, K.Szymanowskiego, F.Poulenca i M.Ravela nagrane wraz z Mariuszem Dereweckim dla wydawnictwa fonograficznego Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu, dwa albumy z utworami solowymi i kameralnymi P.Rateza nagrane przy udziale Marcina i Ewy Murawskich dla wytwórni Acte Prealable, płyty z utworami kameralnymi A.Tansmana (nagraną jako członek zespołu Vivo Trio – z Magdaleną Kling Fender i Robertem Fenderem, przy udziale altowiolistki Elżbiety Mrożek – Loski) oraz z dziełami H.Wieniawskiego i K.Szymanowskiego, (z Kariną Gidaszewską) wydane przez wytwórnię Ars Sonora. Najnowsze wydawnictwa płytowe Hanny Holeksy to krążek zawierający 24 Intermezzi i V Sonatę fortepianową (światowa premiera fonograficzna) Aleksandra Tansmana, oraz nagrana wraz z kontrabasistą Markiem Romanowskim płyta „Współczesne Sonaty – Gubaidulina, Liebermann, Proto”.

Jako pianistka-kameralistka Hanna Holeksa współpracuje ze skrzypkami, altowiolistami, wiolonczelistami, kontrabasistami, flecistami, klarnecistami i śpiewakami. Jest laureatką wyróżnień i nagród dla pianistów – akompaniatorów na wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach instrumentalnych. Była „pianistą konkursowym” na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej w specjalnościach waltornia, flet i skrzypce, Międzynarodowym Konkursie Altówkowym im. J.Rakowskiego w Poznaniu (2013), Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Pendereckiego w Krakowie (2013, 2018), Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. Bacewicz w Łodzi (2015, 2019), Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Lipińskiego w Toruniu (2016). W 2016 roku była oficjalnym pianistą na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H.Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncertuje w kraju i za granicą, prezentując się jako solistka i kameralistka. Jej repertuar obejmuje solowe i kameralne dzieła od baroku do współczesności.

Hanna Holeksa jest członkiem Zarządu Fundacji im. Stanisława Liszewskiego, oraz wiceprezesem działającego na terenie Wielkopolski Stowarzyszenia im. Jadwigi Kaliszewskiej. Jest organizatorką konkursów skrzypcowych i pianistycznych, warsztatów, kursów i koncertów, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich w Łodzi, International Online Performance Instrumental Competition, Arthur Rubinstein Piano Prize, była także dyrektorem XX Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi.

W 2011 roku obroniła pracę doktorską „Fortepian w twórczości Karola Szymanowskiego”, stanowiącą ukoronowanie wieloletniej fascynacji kompozytorem i pracy nad jego twórczością solową i kameralną. W czerwcu 2015 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. W kręgu jej zainteresowań nieustannie pozostaje muzyka polska.

 cea logo    psm logo2